1998:10

av Tony Guldbrandzén m.fl.

om Svenska kyrkans överprövningsorgan

KMot 1998:10

Enligt kyrkliga kungörelsen (SKFS 1989:10) skall besvärsnämnden i en arbetsordning eller på annat sätt meddela de bestämmelser som behövs för formerna för nämndens verksamhet samt bestämma vem som får begära in förklaringar, upplysningar eller yttranden i ärenden. Någon sådan arbetsordning har aldrig utarbetats.

I maj 1998 beslutade besvärsnämnden att upphäva ett av Stockholms domkapitel fattat beslut att skilja en präst från ämbetet då hon enligt domkapitlet övergett Svenska kyrkans lära. Besvärsnämndens handläggning av detta ärende väcker frågor kring nämndens juridiska status: Är nämnden en förvaltningsmyndighet eller en förvaltningsdomstol? Svaret avgör naturligtvis vilket regelverk som skall tillämpas. Bland annat bristen på arbetsordning gör att parterna svävar i ovisshet om vad som gäller.

Handläggningen av det aktuella ärendet tyder på att besvärsnämnden själv uppfattar sig som en förvaltningsdomstol medan Stockholms domkapitel uppfattat nämnden som en statlig förvaltningsmyndighet under kyrkomötet.

För att undvika den här typen av missförstånd är det angeläget att kyrkomötet förtydligar besvärsnämndens uppgift, karaktär och arbetssätt.

Mot bakgrund av ovan anförda hemställs

1. att kyrkomötet begär att Centralstyrelsen klarlägger besvärsnämndens nuvarande uppgifter och arbetssätt, samt

2. att kyrkomötet hos Centralstyrelsen begär att besvärsnämndens ställning och uppgifter klarläggs vid beredningen av förslag till ny kyrkoordning.

Stockholm den 16 juni 1998

För partipolitiskt obundna i Stockholms stift

Tony Guldbrandzén

För kristdemokraternas stiftsgrupp i Stockholms stift